عامل خطر اصلی بیماری چیزی است که تعداد کمی از ما کنترلی روی آن داریم: ScienceAlert


شما به باشگاه می روید، غذای سالم می خورید و تا حد امکان پیاده روی می کنید. دست های خود را بشویید و واکسن بزنید. شما کنترل سلامتی خود را در دست دارید. این یک داستان مشترک است که ما برای یکدیگر تعریف می کنیم. متأسفانه، کاملاً درست نیست.

عواملی که خارج از کنترل ما هستند تأثیر زیادی دارند – به ویژه محصولاتی که می توانند ما را بیمار کنند یا ما را بکشند، که توسط شرکت ها تولید می شوند و به طور معمول به فروش می رسند.

مثلا شما و خانواده تان بوده اید برای چندین دهه در معرض دید قرار گرفته است مواد شیمیایی خطرناک برای همیشه، که برخی از آنها با سرطان کلیه و بیضه مرتبط هستند. تقریباً مطمئن است که شما این مواد شیمیایی معروف به PFAS یا مواد شیمیایی دائمی را در بدن خود حمل می کنید. همین الان.

و این تازه شروع است. ما اکنون می دانیم که قرار گرفتن در معرض تنها چهار طبقه محصول – تنباکو، الکل، غذاهای فوق فرآوری شده و سوخت های فسیلی – با یک مورد از هر سه مرگ در سراسر جهان مرتبط است.

این است، آنها درگیر هستند در 19 مورد از 56 میلیون مرگ در سراسر جهان در هر سال (تا سال 2019). آلودگی – عمدتاً ناشی از سوخت های فسیلی – در حال حاضر بزرگترین عامل زیست محیطی است مرگ زودرس. جوامع رنگین پوست و جوامع کم درآمد تأثیر نامتناسبی را تجربه می کنند. بیش از 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی در کشورهای با درآمد متوسط ​​کم رخ می دهد.

این بدان معناست که عامل خطر اصلی بیماری و مرگ در سراسر جهان، شرکت‌هایی هستند که این محصولات ناسالم را تولید، تجارت و به فروش می‌رسانند.

بدتر از آن، حتی زمانی که این شرکت‌ها از آسیب‌هایی که محصولاتشان به بار می‌آورند آگاه هستند، اغلب به‌طور سیستماتیک این آسیب‌ها را پنهان می‌کنند تا سود خود را به بهای سلامتی ما افزایش دهند. شرکت‌های بزرگ دخانیات، نفت، مواد غذایی، دارویی و شیمیایی از تکنیک‌های مشابهی استفاده کرده‌اند، سود را خصوصی‌سازی کرده و آسیب‌رسانی می‌کنند.

صورت های سود و زیان

وقتی شرکت‌ها برای پوشاندن آسیب‌های ناشی از محصولاتشان اقدام می‌کنند، ما را از محافظت از خود و فرزندانمان باز می‌دارند. ما در حال حاضر موارد مستند زیادی از تخلفات شرکتی داریم، مانند آزبست، سوخت های فسیلی، آفت کش ها، علفکشها قند، سیلیس و البته تنباکو. در این موارد، شرکت‌ها عمداً برای به تأخیر انداختن یا جلوگیری از تنظیم و حفظ سود، مضرات محصولات خود را ایجاد می‌کنند یا مضرات آن را پنهان می‌کنند.

دهه‌ها شواهد تجربی نشان می‌دهد که این تاکتیک‌های مؤثر در واقع به اشتراک گذاشته شده‌اند و به‌طور استراتژیک از یک صنعت یا شرکت به صنعت دیگر منتقل شده‌اند.

برای مثال، زمانی که فیلیپ موریس و آر جی رینولدز، شرکت‌های مواد غذایی کرافت، جنرال فودز و نابیسکو را در دهه 1980 خریدند، مدیران تنباکو آورده شده استراتژی های بازاریابی، طعم ها و رنگ ها برای گسترش خطوط تولید و طراحی چرب، شیرین و خوش طعم غذاهای فوق العاده خوشمزه مانند کراکر، غلات و غذاهای منجمد با چاقی و بیماری های مرتبط با رژیم غذایی مرتبط هستند. این غذاها فعال کردن طرح های پاداش ما را تشویق می کند و ما را به مصرف بیشتر تشویق می کند.

یا در نظر بگیرید که چگونه “مواد شیمیایی دائمی” تا این حد فراگیر شدند. تیمی از دانشمندان (از جمله نویسنده همکار این مقاله) اسناد طبقه بندی شده قبلی صنعت داخلی را مطالعه کردند. 3M و DuPontبزرگترین تولید کنندگان مواد شیمیایی برای همیشه PFOA و PFOS.

اسناد نشان می دهد که 3M و DuPont هر دو از تاکتیک هایی استفاده کرده اند کتابچه راهنمای صنعت دخانیاتمانند سرکوب تحقیقات نامطلوب و تحریف بحث عمومی. مانند Big Tobacco، 3M و DuPont منافع مالی در سرکوب شواهد علمی در مورد مضرات محصولات خود داشتند، در حالی که اعلام عمومی محصولاتی مانند تفلون بی خطر بودند.

چندین دهه است که از مواد شیمیایی چند ساله PFOA و PFOS برای ساخت تابه تفلون، اسکاچگارد، فوم آتش نشانی و سایر مواد نچسب استفاده می شود. در اوایل دهه 2000، یکی از آنها، PFOS، 20 برابر بیشتر از تولید کننده آن، 3M، در خون ما قرار گرفت. امن در نظر گرفته شده است.

در اوایل سال 1961، سم شناس ارشد در زیرمجموعه تفلون DuPont گزارش داد که ماده معجزه آسای این شرکت “قابلیت افزایش اندازه کبد موش را در دوزهای پایین” دارد و توصیه کرد که مواد شیمیایی “با احتیاط بسیار زیاد” مورد استفاده قرار گیرند. طبق یک یادداشت داخلی از سال 1970، آزمایشگاه Haskell با بودجه DuPont تشخیص داد که کلاس شیمیایی C8 (که اکنون به عنوان PFOA/PFOS شناخته می‌شود) “بسیار سمی در اثر استنشاق و نسبتاً سمی در اثر مصرف است.”

هر دو 3M و DuPont تحقیقات داخلی گسترده ای در مورد خطراتی که محصولاتشان برای مردم ایجاد می کند انجام داده اند، اما آنها در مورد آن سهیم نیستند. خطرات ناشی از PFOA، از جمله فشار خون بالا ناشی از بارداری، سرطان کلیه و بیضه، و کولیت اولسراتیو، تا سال 2011 به طور عمومی تأسیس نشده بود.

اکنون، 60 سال پس از اینکه DuPont برای اولین بار از آسیب هایی که این محصولات می توانند ایجاد کنند مطلع شد، بسیاری از کشورها با عواقب آن برای مردم و محیط زیست و محیط زیست مواجه هستند. بسیار گران قیمت پاک کردن.

اگرچه تولید PFOA و PFOS است به تدریج حذف می شود، مواد شیمیایی برای همیشه به راحتی در بدن ذخیره می شوند و دهه ها طول می کشد تا تجزیه شوند. حتی بدتر از آن، PFOA و PFOS تنها دو مورد از این موارد هستند بیش از 15000 مواد شیمیایی مختلف PFAS که بیشتر آنها هنوز در حال استفاده هستند.

چگونه می توانیم از آسیب شرکت ها به سلامت خود جلوگیری کنیم؟

من و همکارم در زمینه‌ای کار می‌کنیم که به عنوان عوامل تجاری تعیین‌کننده سلامت شناخته می‌شود، یعنی آسیبی که شرکت‌ها می‌توانند به ما وارد کنند.

https://www.youtube.com/watch?v=k1cvIbk2fIg frameborder=”0″ allowfullscreen=”allowfullscreen”>

تخلفات شرکتی می تواند مستقیماً به ما آسیب برساند یا حتی به ما بکشد.

یکی از راه‌های کلیدی که شرکت‌ها توانسته‌اند از مقررات و شکایت‌ها اجتناب کنند، پنهان کردن شواهد است. مطالعات داخلی نشان می دهد که آسیب را می توان به راحتی پنهان کرد. مطالعات خارجی را می توان از طریق تأمین مالی شرکتی، دانشمندان دوستدار تجارت، اقدامات قانونی یا لابی کردن سیاستمداران برای اجتناب از مقررات تحت تأثیر قرار داد.

در اینجا سه ​​راه برای جلوگیری از تکرار این اتفاق وجود دارد:

  1. الزام شرکت ها به رعایت استانداردهای اشتراک داده و علوم باز مانند دانشمندان مستقل.

اگر شرکتی بخواهد محصول جدیدی را وارد بازار کند، باید هر تحقیقی را که قصد دارد در مورد مضرات آن انجام دهد، ثبت و به صورت عمومی منتشر کند تا مردم بتوانند نتایج تحقیقات را ببینند.

2. روابط مالی بین صنعت و محققان یا سیاستمداران را قطع کنید.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای نظرسنجی‌های عمومی پول خرج می‌کنند تا برای منافع خود نتایج مطلوبی کسب کنند. قطع این روابط مالی به معنای تشویق تحقیقات بهداشت عمومی از طریق بودجه دولتی یا جایگزین هایی مانند مالیات بر آن است بازاریابی شرکتی. این نیز به این معنی است محدود کردن کمک های سیاسی شرکت ها و تحت کنترل درآوردن لابی با محدود کردن دسترسی و مخارج شرکت ها به سیاستمداران و افزایش شفافیت. و این به معنای توقف آن است درب گردان جایی که مقامات دولتی یا سیاستمداران برای صنعتی کار می کنند که پس از ترک سمت خود تنظیم کرده اند.

3. اعمال شفافیت عمومی بودجه شرکت ها برای محققان و سیاست گذاران.

در سال 2010، ایالات متحده قوانینی را برای اعمال شفافیت در مورد میزان هزینه های شرکت های پزشکی و دارویی برای تأثیرگذاری بر محصولاتی که پزشکان انتخاب می کنند، ارائه کرد. تحقیقات با استفاده از داده های یافت شده توسط این قوانین نشان داد مشکل فراگیر است. ما به این مدل برای صنایع دیگر نیاز داریم تا بتوانیم به وضوح ببینیم که پول شرکت به کجا می رود. گزارش ها باید دقیق، دائمی و به راحتی قابل جستجو باشند.

این مراحل آسان نخواهد بود. اما وضعیت موجود به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند به فروش محصولات خطرناک یا کشنده بسیار طولانی‌تر از آنچه باید ادامه دهند.

با انجام این کار، آنها به یکی از بزرگترین تأثیرات بر سلامت ما تبدیل شده‌اند و به نسل‌های آینده آسیب خواهند رساند – به روش‌هایی که مقابله با آن با یوگا و قدرت اراده دشوار است. و سلامت شما مهمتر از سود شرکت است.گفتگو

نیک چارترزدانشیار ارشد، دانشکده پزشکی و بهداشت، دانشگاه سیدنی و لیزا برودانشمند ارشد مرکز اخلاق زیستی و علوم انسانی و استاد پزشکی و بهداشت عمومی، پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو Anschutz

این مقاله توسط گفتگو تحت مجوز Creative Commons. ادامه مطلب مقاله اصلی.



Source link

پیمایش به بالا