شکل ژنتیکی جدیدی از آلزایمر در افراد با عامل خطر مشترک شناسایی شد: ScienceAlert


ما می دانیم که به ارث بردن دو نسخه از یک نوع ژن خاص، به اصطلاح آپولیپوپروتئین E4 (APOE4)، به طور قابل توجهی خطر توسعه را افزایش می دهد آلزایمر بیماری در مراحل بعدی زندگی

اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که افرادی با دو نسخه از APOE4 اگر به اندازه کافی عمر کنند، تقریباً مطمئن هستند که به آلزایمر مبتلا خواهند شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که دو نسخه فقط یک عامل خطر نیستند، بلکه عامل اصلی بیماری هستند، به این معنی که می‌توان آن را یک شکل ژنتیکی متمایز از آلزایمر در نظر گرفت.

در تجزیه و تحلیل بیش از 13000 نفر، محققان اسپانیایی و ایالات متحده دریافتند که 95 درصد از افراد بالای 65 سال با دو نسخه از APOE4 نشانگرهای بیولوژیکی در مایع مغزی نخاعی وجود دارد که نمونه ای از نوع ژنتیکی آلزایمر است.

“داده ها به وضوح نشان می دهد که داشتن دو نسخه از APOE4 این ژن نه تنها خطر ابتلا را افزایش می دهد، بلکه مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر است و نیاز به استراتژی های پیشگیرانه خاص را تقویت می کند. می گوید آلبرتو لئو، عصب شناس از موسسه تحقیقاتی سنت پائو در بارسلونا، یکی از نویسندگان این مطالعه.

جهش در سه ژن دیگر شناخته شده اند شروع زود هنگام بیماری آلزایمر اتوزومال غالب (ADAD). یک کپی اضافی از یکی از این ژن ها، ضمیمهاست تصور می شود که در بیماری آلزایمر نقش داشته باشد در حال توسعه در بیش از نیمی از مبتلایان به سندرم داون.

اما این موارد ارثی زودرس نادر هستند. اکثر موارد آلزایمر به طور پراکنده در مراحل بعدی زندگی بدون هیچ علت ژنتیکی شناخته شده ای رخ می دهد. این APOE ژن، به خصوص در APOE4 گزینهیک عامل خطر شناخته شده برای بیماری آلزایمر دیررس است.

روش پی در پی که در آن اشکال ارثی از پیشرفت زودرس آلزایمر تا حدودی روشن می کند که چگونه نسخه های دیررس این بیماری می توانند ایجاد شوند. لیئو و همکارانش می‌خواستند این تغییرات را با افرادی که نسخه‌هایی از آن دارند مقایسه کنند APOE4.

آن‌ها نمونه‌های مغز پس از مرگ 3297 اهداکننده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند مرکز ملی هماهنگی آلزایمرو همچنین اسکن مغز و داده های نشانگر زیستی از 10039 بیمار در پنج گروه بالینی. داده های پس از مرگ شامل 273 بود افراد با دو نسخه از APOE4و گروه های بالینی شامل 519 نفر بودند.

اکثر مطالعات همه را با یک یا دو نسخه از آن گروه بندی می کنند APOE4 با هم، اما تجزیه و تحلیل نشان داد که افرادی که دارای دو نفر بودند، الگوی تغییرات نشانگرهای زیستی مشابه تغییرات ADAD و سندرم داون داشتند، به جای تغییراتی که در افراد با یک نسخه از آن مشاهده شد. APOE4. افراد دارای دو نسخه نیز تغییرات خاصی را در اندازه نشان می دهند مناطقی از مغز که با حافظه مرتبط استکه می تواند بر چگونگی بروز آلزایمر تأثیر بگذارد.

در سن 55 سالگی، اکثر افراد با دو نسخه از APOE4 سطوح بالاتری از نشانگر آلزایمر نسبت به آنهایی که دو نسخه متفاوت و کم خطر داشتند داشتند. APOE نوع، به اصطلاح APOE3. تا به حال، کسانی که دو نسخه از APOE4 65 ساله بودند، تقریباً همه دارای سطوح غیر طبیعی آمیلوئید در مایع مغزی نخاعی خود بودند.

در بیماری آلزایمر، بتا آمیلوئید و تاوهر دو پروتئین ضروری برای عملکرد مغز، سمی می شوند و به هم می پیوندند. پلاک‌های آمیلوئید توده‌هایی را در قسمت بیرونی نورون‌ها تشکیل می‌دهند و گره‌های تاو از داخل به آن‌ها آسیب می‌رسانند.

این ژن بیش از 30 سال است که شناخته شده است و شناخته شده است که با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. می گوید نویسنده اول خوان فورتئا، عصب شناس در موسسه تحقیقاتی سنت پائو.

“اما اکنون می دانیم که تقریباً همه افراد دارای این ژن تکراری به بیولوژی آلزایمر مبتلا می شوند. این مهم است زیرا آنها بین 2 تا 3 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند.”

آنها همچنین دریافتند که APOE4 هموزیگوت ها تقریباً در سن 65 سالگی علائم را تجربه می کنند، حدود ده سال زودتر از کسانی که حامل هستند انواع دیگر از APOE ژنرال.

“یافته ها اهمیت نظارت را برجسته می کند APOE4 هموزیگوت ها از سنین پایین برای مداخلات پیشگیرانه” می گوید ویکتور مونتال، زیست شناس مولکولی، یکی از نویسندگان ارشد، در زمان مطالعه در موسسه تحقیقاتی سنت پائو کار می کرد.

اکنون محققان در حال بررسی بیماری آلزایمر هستند به عنوان یک حالت بیولوژیکی که با جستجوی بیومارکرها حتی در صورت عدم وجود علائم بالینی قابل تشخیص است. اگرچه هیچ درمانی برای مرحله پیش علامتی بیماری وجود ندارد، این اطلاعات جدید ممکن است به دانشمندان کمک کند تا برخی از آنها را توسعه دهند.

اکثر بیماران منشاء اروپایی دارند، بنابراین مطالعات بیشتری در جمعیت های مختلف مورد نیاز است. اگر APOE4 هموزیگوسیتی به عنوان یک شکل ژنتیکی بیماری آلزایمر طبقه بندی می شود، این ممکن است نحوه تغییر را تغییر دهد. آزمایشات بالینی طراحی شده اند و میلیون ها نفر تنها در ایالات متحده می توان آلزایمر را قبل از بروز علائم زوال شناختی تشخیص داد.

“مطالعه به این نتیجه می رسد که APOE4 هموزیگوت‌ها شکل ژنتیکی بیماری آلزایمر را نشان می‌دهند که نیاز به استراتژی‌های پیشگیری فردی، آزمایش‌های بالینی و درمان را نشان می‌دهد. نوشتن.

این مطالعه در منتشر شد طب طبیعی.



Source link

پیمایش به بالا