شما می توانید در بزرگسالی دچار آلرژی غذایی شوید. چرا آنها در حال افزایش هستند؟ : ScienceAlert


اگر در کودکی آلرژی غذایی نداشتید، آیا ممکن است در بزرگسالی به آن حساسیت داشته باشید؟ پاسخ کوتاه بله است. اما دلایل این امر بسیار پیچیده تر است.

کودکان پیش دبستانی تقریبا احتمال ابتلا به آلرژی غذایی چهار برابر بیشتر است نسبت به بزرگسالان و احتمال بیشتری دارد که با افزایش سن بر آن غلبه کنند.

به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد شیوع آلرژی غذایی در بزرگسالان دشوار است. شورای ملی آلرژی استرالیا گزارش می دهد از هر 50 بزرگسال یک نفر آلرژی غذایی دارید اما یک مطالعه در ایالات متحده به همین میزان اشاره دارد از هر ده بزرگسال یک نفر حداقل به یک غذا آلرژی داشتند و برخی از آنها در بزرگسالی آلرژی داشتند.

آلرژی غذایی چیست؟

حساسیت غذایی واکنش های ایمنی شامل ایمونوگلوبولین E (IgE) – یک پادتن این برای ایجاد واکنش های آلرژیک ضروری است. اینها به عنوان «آلرژی غذایی با واسطه IgE» شناخته می شوند.

علائم آلرژی غذایی که هستند نه با واسطه IgE معمولا واکنش های تاخیری و به اصطلاح عدم تحمل غذایی یا حساسیت مفرط.

علائم آلرژی غذایی ممکن است شامل کهیر، تورم، اشکال در بلع، استفراغ، گرفتگی در گلو یا قفسه سینه، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، سرگیجه، فشار خون پایین یا آنافیلاکسی.

کهیر روی بازو
علائم شامل کهیر است. (Eik Scott/Canva Pro)

آلرژی غذایی با واسطه IgE می تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین همه بزرگسالان به آن نیاز دارند برنامه مدیریت اقدام با مشورت تیم پزشکی آنها توسعه یافته است.

در اینجا چهار آلرژی غذایی با واسطه IgE وجود دارد که می تواند در بزرگسالان رخ دهد – از آلرژی های نسبتاً معمول تا آلرژی های نادر که احتمالاً هرگز در مورد آنها نشنیده اید.

1. آلرژی های غذایی تنها

بیشتر آنها آلرژی های غذایی رایج با واسطه IgE در بزرگسالان در یک مطالعه در ایالات متحده عبارت بودند از:

  • صدف (2.9%)
  • شیر گاو (1.9%)
  • بادام زمینی (1.8%)
  • آجیل (1.2%)
  • ماهی های باله دار (0.9%) مانند باراموندی، اسنپر، سالمون، ماهی کاد و سوف.

در این بزرگسالان، حدود 45 درصد گزارش می دهند که به چندین غذا واکنش نشان می دهند.

این مقایسه با شایع ترین آلرژی های غذایی در دوران کودکی: شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی و سویا.

به طور کلی، به نظر می رسد شیوع آلرژی غذایی در بزرگسالان در حال افزایش است. در مقایسه با مطالعات قدیمی‌تر منتشر شده در سال 2003 و 2004شیوع آلرژی به بادام زمینی حدود سه برابر شده است (از 0.6٪)، در حالی که آجیل درختی و ماهی دو برابر شده است (از 0.5٪ هر کدام)، با صدف مشابه (2.5٪).

در حالی که جدید است آلرژی غذایی در بزرگسالان در حال افزایش است، آلرژی های غذایی که در دوران کودکی شروع می شود نیز بیشتر احتمال دارد تا بزرگسالی ادامه یابد. دلایل احتمالی هر دو عبارتند از کم ویتامین وضعیت D، عدم ایجاد چالش برای سیستم ایمنی به دلیل “تمیز بودن” بیش از حد، افزایش حساسیت به دلیل اجتناب از آلرژن و استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها.

بسیاری از غذاهای لبنی
برخی از بزرگسالان به شیر گاو آلرژی دارند، در حالی که برخی دیگر از دوران کودکی آلرژی خود را حفظ می کنند. (اولگا کریگر/کانوا پرو)

2. حساسیت به گوشت کنه

آلرژی به گوشت کنه، که به آن سندرم α-گال یا حساسیت گوشتی پستانداران نیز می گویند، یک واکنش آلرژیک به گالاکتوز-آلفا-1،3-گالاکتوز یا به اختصار α-گال است.

اولین بار ایمونولوژیست های استرالیایی گزارش دادند ارتباط بین سندرم α-گال و نیش کنه در سال 2009، با مواردی که در ایالات متحده، ژاپن، اروپا و آفریقای جنوبی نیز گزارش شده است. این پیش بینی های مراکز کنترل بیماری آمریکا حدود 450000 آمریکایی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

α-Gal حاوی یک مولکول کربوهیدرات است که به a مرتبط است پروتئین مولکول در پستانداران.

آلرژی با واسطه IgE پس از نیش مکرر کنه یا کنه چیگر که این پستانداران را گاز گرفته اند. هنگامی که بزاق کنه از طریق نیش وارد بدن شما می شود، آنتی بادی ها به α-Gal تولید می شوند.

هنگامی که متعاقباً غذاهای حاوی α-Gal مصرف می کنید، آلرژی ایجاد می شود.
این غذاهای محرک عبارتند از گوشت (گوشت بره، گوشت گاو، خوک، خرگوش، کانگورو)، لبنیات (ماست، پنیر، بستنی، خامه)، ژلاتین با منشا حیوانی به غذاهای صمغی (ژله، آب نبات چوبی، گل ختمی)، داروهای تجویزی و مکمل های بدون نسخه حاوی ژلاتین اضافه شده است.آنتی بیوتیک ها، ویتامین ها و سایر مکمل ها).

تشخیص واکنش های آلرژیک به گوشت کنه ممکن است دشوار باشد، زیرا معمولاً تاخیری هستند و می توانند شدید باشند و شامل آنافیلاکسی باشند. آلرژی سازمان ها دستورالعمل های مدیریتی را تدوین می کنندبنابراین همیشه مدیریت را با پزشک خود در میان بگذارید.

3. حساسیت به گرده میوه

آلرژی به گرده میوه که به آن سندرم آلرژی غذایی گرده می گویند واکنش آلرژیک با واسطه IgE.

در بزرگسالان حساس، گرده های معلق در هوا باعث تولید آنتی بادی های IgE علیه آنتی ژن های موجود در گرده می شوند، اما این آنتی ژن ها مشابه آنتی ژن های موجود در برخی میوه ها، سبزیجات و گیاهان دارویی هستند. مشکل همینه خوردن این گیاهان باعث واکنش آلرژیک می شود.

این آلرژی زاترین گرده درختان ساخته شده از توس، سرو، سرو ژاپنی، لاتکس، علف و ابروسیا. گرده آنها می تواند با آنها واکنش متقابل داشته باشد میوه ها و سبزیجاتاز جمله کیوی، موز، انبه، آووکادو، انگور، کرفس، هویج و سیب زمینی و برخی گیاهان مانند زیره سبز، گشنیز، رازیانه، فلفل سیاه و پاپریکا.

آلرژی به گرده میوه شایع نیست. توزیع برآوردها بین 0.03٪ و 8٪ است بسته به کشور، اما می تواند تهدید کننده زندگی باشد. واکنش ها از خارش یا سوزن سوزن شدن لب ها، دهان، زبان و گلو، به اصطلاح سندرم آلرژی دهانبه خفیف کندوهابه آنافیلاکسی

4. آلرژی غذایی وابسته به غذا و ورزش

در طول ورزش شدید، معده کمتر از حد معمول اسید تولید می‌کند و نفوذپذیری روده افزایش می‌یابد، به این معنی که مولکول‌های کوچک در روده شما بیشتر از غشاء به خون شما عبور می‌کنند. اینها شامل مولکول های غذایی است که پاسخ IgE را تحریک می کند.

اگر فرد قبلاً آنتی بادی IgE نسبت به غذاهایی که قبل از تمرین خورده است داشته باشد، خطر ایجاد واکنش های آلرژیک غذایی افزایش می یابد. این آلرژی نامیده می شود آلرژی ناشی از ورزش وابسته به غذابا علائمی از کهیر و تورم تا دشواری در تنفس و آنافیلاکسی.

غذاهای محرک رایج عبارتند از: گندم، غذاهای دریایی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر، آجیل، انگور، کرفس و سایر غذاهایی که ممکن است ساعات زیادی قبل از ورزش مصرف شده باشند.

برای پیچیده تر کردن مسائل، آلرژی واکنش ها می توانند در سطوح پایین‌تری از قرار گرفتن در معرض مواد غذایی محرک رخ می‌دهد و اگر فرد همزمان از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین، نوشیدن الکل یا کم‌خوابی استفاده می‌کند، شدیدتر می‌شوند.

آلرژی غذایی ناشی از ورزش بسیار نادر است. مطالعات میزان شیوع بین یک تا 17 مورد در هر 1000 نفر در سراسر جهان با بیشترین شیوع بین سنین نوجوانی تا سن 35 سالگی. افراد مبتلا اغلب شرایط آلرژیک دیگری مانند تب یونجه دارند تبآسم، ملتحمه آلرژیک و درماتیت.

آلرژی بار فزاینده ای است

این بار سلامت جسمی، سلامت روانی و هزینه های بهداشتی به دلیل آلرژی غذایی در حال افزایش است. در آمریکا این بار مالی سالانه 24 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

آلرژی غذایی در بزرگسالان باید جدی گرفته شود و کسانی که علائم شدید دارند باید از دستبند یا گردنبند حاوی اطلاعات پزشکی استفاده کنند. خودکار تزریق کننده آدرنالین. درباره مطالعات فقط نشان می دهد از هر چهار بزرگسال یک نفر با آلرژی غذایی یک قلم آدرنالین دارید.

اگر آلرژی غذایی با واسطه IgE دارید، برنامه درمانی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین می توانید اطلاعات بیشتر را در آلرژی و آنافیلاکسی استرالیا.گفتگو

کلر کالینزبرنده جایزه استاد تغذیه و رژیم غذایی، دانشگاه نیوکاسل

این مقاله توسط گفتگو تحت مجوز Creative Commons. ادامه مطلب مقاله اصلی.





Source link

پیمایش به بالا