یک متخصص توضیح می دهد که چرا دندان های طبیعی شما قیمتی ندارند: ScienceAlert


در حراجی در انگلستان در سال 2011، یکی از دندان های جان لنون به فروش رفت کمی بیش از 31000 دلار.

ارزش دندان های شما چقدر است؟

دندان ها معجزه های کوچک شگفت انگیزی هستند. آنها لبخندهای ما را روشن کردما از آنها برای صحبت استفاده کنید و ما با آنها بیش از 600 بار در هر وعده غذایی بجوید.

با این حال در جامعه ای که از هر 5 آمریکایی 1 نفر 75 سال و بالاتر است آنها بدون دندان زندگی می کنندبسیاری از مردم ممکن است متوجه نباشند که دندان ها طوری طراحی شده اند که مادام العمر با ما بمانند.

من دندانپزشک هستم و دستیار پوشش دندانپزشکی بالینی و بازسازی جمجمه صورت پژوهش. محققانی مانند من هنوز در حال تعمیق درک خود از رشد دندان با هدف نهایی خدمت به بیماران مبتلا به رشد مجدد بر اساس تقاضا.

در این فرآیند، من به دندان های طبیعی و زیبایی پیچیده این شاهکارهای بیولوژیکی و مکانیکی احترام گذاشتم.

برای ماندگاری یک عمر طراحی شده است

راز ماندگاری دندان ها در دوام آنها و همچنین نحوه اتصال آنها به فک نهفته است – یک چکش و دسته آن را تصور کنید. برای هر دندان، دوام و چسبندگی تابعی از رابطه پیچیده بین شش بافت مختلف است. هر کدام در نوع خود یک شگفتی بیولوژیکی هستند.

لنگر انداختن، از سیمان، رباط و استخوانی دندان را از ریشه آن که زیر لثه فرو رفته است بگیرید. رباط، بافت نرمی به عرض حدود 0.2 میلی متر (به قطر چهار تار مو)، سیمان ریشه را در یک سر به استخوان فک در انتهای دیگر متصل می کند. برای ثابت کردن دندان و همچنین نرم کردن حرکت آن در هنگام جویدن عمل می کند.

اما برای طول عمر، راز در مینا، عاج و پالپ نهفته است – تمرکز ما در این بحث.

نمودار یک دندان انسان
(KDS4444/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons)

مینا – سپر

مینا پوسته محافظی است که قسمت قابل مشاهده دندان بالای لثه را می پوشاند. مینای دندان به دلیل محتوای مواد معدنی بالایی که دارد سخت ترین بافت بدن. این باید باشد، زیرا به عنوان سپری در برابر ضربه دائمی جویدن عمل می کند.

مینای دندان حاوی سلول، رگ های خونی یا اعصاب نیست، بنابراین بی جان و غیر حساس است. مینای دندان نیز بازسازی نمی شود. یک بار در اثر پوسیدگی از بین می رود یا در اثر استفاده نادرست شکسته می شود مانند جویدن یخ، جویدن ناخن یا باز کردن شیشه شیر – یا لمس مته دندانپزشکی – این بخش از مینای دندان ما برای همیشه از بین رفته است.

همانطور که مینای دندان با دنیای مملو از میکروب در تعامل است، مینای دندان نیز جایی است که پوسیدگی شروع می شود. هنگامی که باکتری های تولید کننده اسید روی دندان های مسواک نشده یا ضعیف مسواک زده می شوند، به راحتی مواد معدنی موجود در مینای دندان را حل می کنند.

https://www.youtube.com/watch?v=zGoBFU1q4g0 frameborder=”0″ allow=”accelerometer; اجرای خودکار؛ کلیپ بورد-ضبط; رسانه رمزگذاری شده؛ ژیروسکوپ; تصویر در تصویر؛ اشتراک گذاری وب” referrerpolicy=”strict-origin-when-cross-origin” allowfullscreen>

مینای غیر عصب مانند مو یا ناخن حساس نیست. حفره بدون درد از لایه 2.5 میلی متری (دهم اینچ) مینا عبور می کند. هنگامی که در طول معاینه دندان در این مرحله گرفتار می شود، دندانپزشک می تواند حفره را با یک پرکردن نسبتا محافظه کارانه که به سختی یکپارچگی ساختاری دندان را به خطر می اندازد، درمان کند.

به دلیل محتوای مواد معدنی بالا، مینای دندان سخت است. پشتیبانی مادام‌العمر آن توسط زیرساخت بادوام‌تر – عاج ارائه می‌شود.

عاج و پالپ – بدن و قلب

عاج با محتوای مواد معدنی کمتری نسبت به مینا، بدنه الاستیک دندان است. این بافت زنده ای است که از لوله های کوچک موازی تشکیل شده است مایع پوششی و پسوند سلولی. هر دو از پالپ سرچشمه می گیرند.

پالپ هسته بافت نرم دندان است. بسیار غنی از سلول‌ها، رگ‌های خونی و اعصاب است، رگ حیاتی دندان – قلب آن – و کلید طول عمر آن است.

مانند آشکارسازهای دود که با یک ایستگاه آتش نشانی از راه دور ارتباط برقرار می کنند، پسوندهای سلولی در حسگر عاج به محض شکستن لایه مینای غیر حساس در عاج خراب می شوند. هنگامی که اکستندرها سیگنال خطر را به پالپ ارسال می کنند، زنگ حساسیت دندان ما به صدا در می آید: هسته دندان در حال سوختن است.

را پالپ ملتهب دو اقدام دفاعی را آغاز می کند. اول ترشح است یک لایه اضافی از عاج برای به تاخیر انداختن حمله پیش رو دومی درد دندان است که نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد.

هرچه بازدید زودتر انجام شود، حفاری کمتر و پر کردن کوچکتر. اگر به موقع گیر بیفتد، بیشتر بافت های طبیعی دندان حفظ می شود و پالپ احتمالاً سلامت خود را به دست می آورد. اگر خیلی دیر گرفته شود، پالپ آرام آرام در حال مرگ.

بدون هسته خود، دندان مرده هیچ دفاعی در برابر تهاجم بیشتر پوسیدگی ندارد. بدون منبع هیدراتاسیون، الف عاج خشک شده دیر یا زود تحت نیروهای جویدن مداوم شکسته می شود.

علاوه بر این، دندانی که بخش قابل توجهی از ساختار طبیعی خود را در اثر پوسیدگی از دست داده است، آماده سازی حفره یا ابزار کانال ریشه ضعیف می شود، س طول عمر محدود.

به عبارت دیگر، دندان بدون قلب هرگز یکسان نیست. بدون پالپ، دندان دوام رحم تا قبر و ضمانت مادام العمر مادر طبیعت را از دست می دهد.

دندان به هم می آید

پیچیده تر – و با ارزش تر – از یک مروارید در صدفتشکیل یک دندان در فک ما شامل یک رسوب مواد معدنی لایه ای است.

پسندیدن رشد دندان در حال پیشرفت است در یک فرآیند مهندسی سلولی نهایی، سلول های شش بافت فوق الذکر – مینا، عاج، پالپ، سیمان، رباط و استخوان – به طور همزمان با یکدیگر تکثیر می شوند، تخصصی می شوند و مینرالیزه می شوند تا رابط های به هم پیوسته منحصر به فردی را تشکیل دهند: مینای دندان به عاج، عاج به پالپ، سیمان به عاج و سیمان به رباط به استخوان.

https://www.youtube.com/watch?v=xrebAYBnKw0 frameborder=”0″ allow=”accelerometer; اجرای خودکار؛ کلیپ بورد-ضبط; رسانه رمزگذاری شده؛ ژیروسکوپ; تصویر در تصویر؛ اشتراک گذاری وب” referrerpolicy=”strict-origin-when-cross-origin” allowfullscreen>

که در پیشرفت هایی مشابه پرینت سه بعدی، تاج دندان به صورت عمودی رشد می کند تا زمانی که به طور کامل تشکیل شود. به طور همزمان، ریشه به کشیدگی خود ادامه می دهد تا در نهایت از تاج از داخل استخوان از طریق لثه خارج شود و در دهان ظاهر شود – رویدادی که به نام رویش دندان شناخته می شود.

تقریباً در این زمان، در حدود سن 12 سالگی، مجموعه دندان های بالغ ما کامل شده است. این مرواریدها برای تمام عمر باقی می مانند و بدون شک ارزش نگهداری دارند.

مراقب دندان های خود باشید، به دندانپزشک مراجعه کنید

پوسیدگی، شایع ترین بیماری در انسانهر دو قابل پیش بینی و پیشگیری. هر چه زودتر گرفتار شود، می توان یکپارچگی دندان را بیشتر حفظ کرد. از آنجایی که این فرآیند بدون درد شروع می شود، ضروری است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا این میکروب های موذی را تحت کنترل داشته باشید.

در طول معاینه، متخصص دندانپزشکی دندان های شما را تمیز می کند و حفره های اولیه را بررسی می کند. اگر در کار خود کوشا باشید اقدامات پیشگیرانه روزانهخبر خوب برای شما خبری نخواهد بود – برای لبخند زدن هر کسی کافی است.گفتگو

سامر زکیاستادیار پژوهشی علوم دهان و جمجمه صورت، دانشگاه پیتسبورگ

این مقاله توسط گفتگو تحت مجوز Creative Commons. ادامه مطلب مقاله اصلی.



Source link

پیمایش به بالا